دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
جعفر ابراهیمی: نوروز اردبیل هستم/ آثاری از استاد کدکنی را خوانده‌ام

جعفر ابراهیمی(شاهد) گفت: تعطیلات نوروز را در آستارا و اردبیل به سر بردم و کتاب «دفتر روشنایی»(از میراث عرفانی) نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی را خواندم که انصافاً کتاب درخشان و خوبی بود.

ابراهیمی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)  گفت: تعطیلات نوروز را در اردبیل و آستارا به سر می‌برم اما این را هم بگویم که عموماً دوست ندارم تعطیلات عید را در خارج از تهران باشم. من معمولاً رفتن به سفر در ایام نوروز را دوست ندارم و دید و بازدید عید بیشتر با روحیاتم سنخیت دارد.
 
این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان اضافه کرد: امسال تا پنجم فروردین در تهران ماندم و بعد از آن نیز راهی سفر به اردبیل و آستارا شدم. هوای پاک تهران تا پیش از سفرم مرا واداشت که بیشتر در تهران بمانم و از خلوت بودن این شهر بزرگ لذت ببرم. پیش از عید نیز کتاب‌های مختلفی انتخاب کردم تا آنها را بخوانم اما مثل هر سال فرصت کمتری پیدا کردم تا آنها را مطالعه کنم.
 
وی ادامه داد: معمولاً در شلوغی و سفر عید نمی‌توان کتاب خواند و اگر هم شخصی در این تعطیلات مطالعه کند در قطار و اتوبوس کتاب‌هایی را می‌خواند که صرفاً جنبه سرگرمی دارند. البته برای آنهایی که قرار است در شهر و دیار خود بمانند نوروز بهترین زمان برای مطالعه و کتاب خواندن است. معتقدم تعطیلات نوروز اگر در سفر باشید نمی‌توانید مانند یک کتابخوان حرفه‌ای کتاب‌های خاص و مورد نظر خود را بخوانید.
 


ابراهیمی توضیح داد: اما در همین عید کتاب «دفتر روشنایی» را با عنوان فرعی از میراث عرفانی که استاد محمدرضا شفیعی کدکنی نوشته‌اند خواندم. این جلد از کتاب که من خواندم مربوط به بوسعید بسطامی بود اما جلد دیگری از این کتاب که دوست دارم آن را هم بخوانم درباره خرقانی است. نثر این کتاب هم مانند دیگر آثار شفیعی کدکنی روان و جذاب و خواندنی است.
 
شاعر شعر «خوشا به حالت ای روستایی» که سال‌ها پیش در کتاب فارسی اول دبستان به چاپ رسید یادآور شد: استاد شفیعی در مقدمه این کتاب مطلبی نوشته‌اند که بسیار تازه و جالب توجه است. کتاب دیگری را نیز از محمدرضا شفیعی کدکنی خوانده‌ام به نام «چشیدن طعم وقت» که درباره ابوسعید ابوالخیر است. این دو کتاب را انتشارات سخن به چاپ رسانده که در ایام نوروز روحیه مرا عوض کرد. چند روز قبل از عید نیز از تلویزیون شنیدم که این کتاب به چاپ دوم رسیده است.


 
شاعر شعر «پژواک» که سال‌ها پیش در کتاب تعلیمات دینی سوم ابتدایی به چاپ رسیده بود گفت: کتاب دیگری که آن را هم خواندم «وعدگاه شیر بالفور» نوشته ژیل هرو نام داشت که ابوالحسن نجفی آن را به فارسی بگردانده و از سوی نشر نیلوفر راهی بازار کتاب شده است. علاوه بر این کتاب‌ها امسال مثل همه تعطیلات دیوان حافظ و کلیات سعدی نیز در سفرهای نوروزی همراه من بود و از خواندن بخش‌هایی از آنها لذت می بردم. پیشنهاد می‌کنم که مخاطبان این کتاب‌ها را در تعطیلات باقی‌مانده از نوروز بخوانند.

* در این باره بخوانید:
 
اسدالله امرایی
امرایی: خلوتی تهران در نوروز جان می‌دهد برای مطالعه!/ کتاب‌هایی که مترجم پیشکسوت برای مطالعه پیشنهاد می‌دهد
اسدالله امرایی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران هستم چون فکر می‌کنم بهترین زمان برای خلوت شدن تهران همین تعطیلات است. برنامه مطالعاتی‌ام را مثل قبل ادامه می‌دهم و به مخاطبان نیز پیشنهاد می‌کنم که چند کتاب ...
محمدعلی سپانلو
شاعر تهران تعطیلات را در تهران به سر می‌برد/پیشنهاد خواندن «پیش روی» دکترو از سوی سپانلو
محمدعلی سپانلو، شاعر تهران در تعطیلات عید نوروز در تهران می‌ماند و در خانه خود در خیابان جمالزاده به مطالعه می‌پردازد. او برای تعطیلات عید کتاب «پیش روی» اثر ا.ال.دکتروف را به مخاطبان پیشنهاد کرد.
 <span class=
کتاب«ایران در زمان ساسانیان» پیشنهاد نوروزی شیرین بیانی
شیرین بیانی کتاب «ایران در زمان ساسانیان» نوشته آرتور کریستین سن با ترجمه رشید یاسمى را به دلیل قرار گرفتن در فهرست منابع اصلی حوزه تاریخ به اهل کتاب برای مطالعه تعطیلات نوروزی پیشنهاد می‌کند.
<span class=
احمد اقتداری کتاب «خلیج فارس از دیرباز تا کنون» را برای نوروز پیشنهاد داد
احمد اقتداری، تاریخ‌پژوه حوزه مطالعات خلیج‌فارس کتاب «خلیج‌فارس از دیرباز تا کنون» را برای مطالعه در تعطیلات نورزو پشنهاد داد.
جواد مجابی
مجابی: تعطیلات کتاب‌های دندان‌گیری را که برایم می‌فرستند می‌خوانم/کتاب «آونگ فوکو» اومبرتو اکو را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم
جواد مجابی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران می‌مانم. چند کتاب دارم که باید آنها را پس از اصلاح نهایی به ناشرانم برگردانم اما در همین تعطیلات کتاب‌های دندان‌گیری را که برایم می‌فرستند می‌خوانم. این اواخر ...
<span class=
کلیات عبید زاکانی؛ پیشنهاد نوروزی مدیرعامل شهر کتاب
پیشنهاد نوروزانه مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه شهر کتاب برای مطالعه در تعطیلات نوروز کتاب «کلیات عبید زاکانی» است.
<span class=
عبدالله انوار پیشنهاد می‌دهد کتاب‌های فلسفی بخوانید
سید عبدالله انوار، کتابشناس و از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران، مطالعه کتاب‌های فلسفی با نگارش و بیان ساده را در ایام نوروز برای مطالعه به خوانندگان پیشنهاد می‌دهد.
جمال میرصادقی
میرصادقی: جوان که بودم عید به مسافرت می‌رفتم/مطالعه هزار و یک شب پیشنهاد اوقات فراغت نوروز است
جمال میرصادقی گفت: در سال‌های جوانی تعطیلات نوروز به مسافرت می‌رفتم اما در دوران سالمندی و پیری دیگر سفر کردن برایم سخت است. به همین دلیل مثل هر سال در تهران می‌مانم و به مطالعه می‌پردازم. پیشنهادم به ...
کاوه میرعباسی
میرعباسی: تهران خلوت را بیشتر دوست دارم/ توصیه به خواندن رمانی با ترجمه فرزانه طاهری
کاوه میرعباسی گفت: دوست ندارم وقتی به مسافرت می‌روم با ازدحام روبه‌رو باشم و برای گرفتن هتل به مشکل بربخورم به همین دلیل مسافرتم را به اردیبهشت ماه موکول می‌کنم و در تعطیلات نوروز در تهران خواهم ماند....
<span class=
زیباکلام مطالعه «دکتر محمد ملکی؛ استادی برای همه فصول» را پیشنهاد می‌دهد
صادق زیباکلام، نویسنده، پژوهشگر و تحلیل‌گر سیاسی کتاب«دکتر محمد ملکی؛ استادی برای همه فصول» را به اهالی مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد می‌دهد.
<span class=
خلعتبری برای نوروز کتابی را که ۱۳ بار بازچاپ شده است را پیشنهاد داد
اللهیار خلعتبری برای مطالعه در نوروز کتاب «مقاومت شکننده، تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا وقوع انقلاب اسلامی» اثر جان فوران با ترجمه احمد تدین را پشنهاد داد.
<span class=
پیشنهاد شاعر جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم، برای مطالعه نوروزی
پاسخ ابوالقاسم حسینجانی به دو پرسش «بهترین کتابی که در سال 1393 خوانده‌اید» و «پیشنهاد شما برای مطالعه در ایام نوروز چیست؟»، تنها یک کلمه است ...
میرجلال‌الدین کزازی
کزازی: تعطیلات نوروز در تهران می‌مانم و «نفحات الانس» جامی را ورق می‌زنم
میرجلال‌الدین کزازی گفت: من در تعطیلات نوروز در تهران می‌مانم و کتاب «نفحات الانس» اندیشمند، سخنور و نهان‌گرای نامبردار ایرانی نوالدین عبدالرحمان جامی را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم تا در این روزها آن را ...
حسن میرعابدینی
میرعابدینی: با خواندن دو کتاب کاری می‌کنم کارستان/«داستان پسامدرنیستی» و «جمهوری جهانی ادبیات» را می‌خوانم
حسن میرعابدینی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران هستم و می خواهم مطالعه کنم. همین روزها شروع به خواندن دو کتاب «داستان پسامدرنیستی» و «جمهوری جهانی ادبیات» کرده‌ام که هر دو کتاب خوبی‌اند.
محمود معتقدی
معتقدی: دید و بازدید عید تهران را بدون آلودگی هوا تجربه کنیم/کتاب «پنج اقلیم حضور» را در نوروز می‌خوانم
محمود معتقدی گفت: با این‌که چند روز از تعطیلات نوروز را گذرانده‌ایم هنوز برای سفر عید برنامه‌ریزی خاصی نکرده‌ام. شاید قدری کوهنوردی در تهران حالم را جا بیاورد و در دید و بازدید عید تهران را بدون آلودگی ...
<span class=
مطالعه رمان‌های تاریخی، پیشنهاد مجتهدزاده در تعطیلات نوروز
پیروز مجتهدزاده، جغرافیدان، محقق و کارشناس مسائل سیاسی، مطالعه رمان‌های تاریخی، اجتماعی و ادبی را در ایام تعطیلات نوروز به اهل کتاب توصیه کرد.
<span class=
آل داوود «خواب آشفته نفت» را در تعطیلات نوروزی توصیه می‌کند
سید علی آل داوود، پژوهشگر متون قدیمی و نسخ خطی مجموعه چهارجلدی «خواب آشفته نفت» را برای مطالعه در تعطیلات نوروز پیشنهاد می‌دهد.
<span class=
پرویز شهدی: مجموعه داستان «آدم‌ها» نوشته احمد غلامی را بخوانید
پرویز شهدی گفت: در ایام نوروز من و همسرم چند روز به زادگاهم مشهد می‌رویم. البته بقیه تعطیلات در تهران می‌مانیم چون می‌خواهیم در 10 یا 12 روز تهران را بدون آلودگی صوتی و هوا تجربه کنیم. من به مخاطبانی ...
<span class=
حجت‌الاسلام خسرو پناه: «سکولاریسم نقاب‌دار» را ویرایش می‌کنم/ «معمای زمان و حدوث جهان» را بخوانید
حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، نویسنده و رئیش موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه درباره کتاب مورد مطالعه خود در ایام تعطیلات نوروز گفت: در ایام نوروز قصد دارم کتاب «سکولاریسم نقاب‌دار» را ویرایش کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها